Mitä Ukrainassa tapahtuu?

Blogi -

Mitä Ukrainassa tapahtuu - selkeällä kielellä kerrottuna

 

Kehitysvammaisten ihmisten ja meidän muidenkin on vaikea ymmärtää, mitä Ukrainassa tapahtuu. Venäjä hyökkäsi yllättäen Ukrainaan, ja siellä soditaan tällä hetkellä. Ukraina puolustaa maataan. Siellä ammutaan, ihmisiä kuolee ja loukkaantuu. Televisiosta tulee paljon surullisia uutisia, nyt kannattaa vähentää niiden katsomista. Ukrainan kansalaisilla on suuri hätä, ja monet pakenevat maasta. Muut maat auttavat Ukrainaa monella tavalla. Siellä on myös kehitysvammaisia ihmisiä, jotka ovat peloissaan ja hädissään.

Venäjän presidentti Putin on halunnut jo kauan estää ukrainalaisten itsemääräämisoikeuden käyttämistä. Putin näkee Ukrainan poliitikkojen toiminnassa uhkia ja pelkoja, joihin ei ole mitään syytä. Putin pelkää, että Ukrainassa tehdään sellaisia päätöksiä, jotka vaikuttavat Venäjän turvallisuuteen. Ukraina haluaa kuitenkin elää rauhassa omaa elämäänsä eikä uhata Venäjää, joka on suuri ja voimakas valtio.

Sota on paha sana. Sodassa häviävät kaikki osapuolet. Perheet joutuvat suojautumaan tai pakenemaan kodeistaan. Rakennuksia, koteja, kouluja ja työpaikkoja tuhoutuu. Ihmiset pelkäävät, ja normaali elämä keskeytyy. Ei voida käydä töissä, koulussa, hoidossa eikä harrastaa.

 

Presidentti Putin on vahva ja taitava vaikuttaja. Hän on kertonut vääriä asioita Ukrainasta, ja suuri osa venäläisistä uskoo häntä. Muu maailma on nyt vihainen  Putinin toiminnalle. Mutta nyt venäläiset ovat ymmärtäneet, että heille on annettu väärää tietoa hyökkäyksen syistä. Venäjän kansalaiset ovat ruvenneet vastustamaan sotatoimia. He ovat huomanneet, että Ukrainaa kohtaan on toimittu väärin. Venäjällä on mielenosoituksia, mutta niihin osallistujia pidätetään. Venäjällä ei saisi olla mielenosoituksia. Venäjän kansalaisilla ei ole samoja oikeuksia kuin muissa maissa on.

Monet maat, kansainväliset järjestöt ja Euroopan unioni ovat asettaneet pakotteita Venäjälle sekä erityisesti presidentti Putinille ja ulkoministeri Lavroville. Pakote tarkoittaa joidenkin toimintojen estämistä. Esimerkiksi Putinin ja Lavrovin rahavarojen käyttäminen kielletään ulkomaisissa pankeissa. Venäjän lentokoneet eivät saa lentää jokaiseen maahan. Monet maat kieltäytyvät osallistumasta Venäjällä urheilukilpailuihin. Venäjä ei saa osallistua euroviisuihin. Venäläisten kanssa ei haluta olla yhteistyössä.

Presidentti Putin on vahva henkilö, jonka mielipidettä pyritään nyt muuttamaan, jotta sota loppuisi. Ukrainan tilannetta yritetään ratkaista koko ajan ja saada Venäjän hyökkäys päättymään mahdollisimman pian.

Suomessa ei ole hätää eikä sodan uhkaa, joten me voimme olla täällä rauhallisesti ja turvassa. Suomeen saattaa tulla ukrainalaisia pakolaisia ja heidän mukanaan voi olla kehitysvammaisia ihmisiä. Autetaan heitä kaikkia.

Sari Sepponen, puheenjohtaja

Kehitysvammatuki 57 ry