TIEDOTE: Kehitysvamma ei tartu, asennevamma periytyy -kampanjassa kiinnitetään huomio loukkaavaan kielenkäyttöön

Kuvassa lapsi hiekkalaatikolla. Teksti "Muistatko tämän videon? Kehitysvamma ei tartu, asennevamma periytyy."

Kehitysvammatuki 57 ry:n kampanjassa ”Kehitysvamma ei tartu, asennevamma periytyy” herätetään keskustelua vammaisten ihmisten kokemasta asenteisiin pohjaavasta huonosta käytöksestä. Kampanjavideot julkaistaan 16.3. ja 17.3. Kehitysvammatuki 57 ry:n verkkosivuilla. Videot ovat jatkoa vuonna 2001 julkaistulle ja palkitulle ”Asennevamma”-videolle.

Vuonna 2001 Kehitysvammatuki 57 ry julkaisi mainoksen ”Asennevamma”. Mainoksessa kaksi lasta tarkkailee toisiaan kiinnostuneina hiekkalaatikolla ja yrittävät lähestyä toisiaan. Toisella lapsista on kehitysvamma. Yhtäkkiä aikuinen nappaa vammattoman lapsen ja vie hänet kauemmaksi, jotta kohtaamista ei synny. MTV3-kanavalla pyörinyt mainos sai aikanaan runsaasti huomiota ja se valittiin helmikuussa 2001 parhaaksi uudeksi mainokseksi yli 200 mainoksen joukosta. Katso video alta.

Nyt 20 vuotta myöhemmin video hätkähdyttää edelleen, sillä sen viesti on vieläkin ajankohtainen. Kehitysvammaiset ihmiset kohtaavat myös vuonna 2021 valtavasti ennakkoluuloja, syrjintää ja muuta huonoa käytöstä.

– Idea videoon syntyi aikoinaan jäsenistöstämme, kehitysvammaisten ihmisten omaisilta, kommentoi Kehitysvammatuki 57 ry:n entinen toiminnanjohtaja Kaarina Johansson. – Vaikka asennemuutosta on jonkin verran tapahtunut, työtä sen eteen on edelleen tehtävä.

Kehitysvammatuki 57 ry julkaisee tällä viikolla kaksi videota, jotka jatkavat keskustelua aiheesta. Videoissa esitetään lapsen silmin kaksi arkista tilannetta, joissa oma vanhempi käyttäytyy häiritsevästi vammaisia ihmisiä kohtaan.

– Vaikka käyttäytyminen olisi tahatonta, se voi silti olla loukkaavaa. Piilevätkin asenteet ja tiedostamattomat käyttäytymistavat siirtyvät helposti sukupolvelta toiselle. Videoilla haluamme kiinnittää huomion meidän jokaisen vastuuseen omasta käyttäytymisestämme, kertoo yhdistyksen nykyinen toiminnanjohtaja Nina Korventaival.

Videoiden julkaisuaikataulu:

”V*mmainen” (00:30 min):  ti 16.3. klo 9 osoitteessa www.kvtuki57.fi
”Pit-sa” (00:30 min):    ke 17.3. klo 9 osoitteessa www.kvtuki57.fi

Yhteydenotot

Mari Mononen
kehittämispäällikkö
050 339 3794
mari.mononen@kvtuki57.fi

Kehitysvammatuki 57 ry

Kehitysvammatuki 57 ry on kansalaisjärjestö, joka toimii kehitysvammaisten ihmisten, heidän perheidensä ja läheistensä edunvalvonta- ja tukiyhdistyksenä. Yhdistyksen tavoitteena on olla mukana kehittämässä kehitysvammaisten ihmisten ja heidän perheidensä mahdollisuuksia toimia yhteiskunnan tasa-arvoisina ja täysivaltaisina jäseninä.

Videoiden suunnittelu ja toteutus

Diamonds Helsinki

Huom! 16.3. muokattu jälkimmäisen videon nimi.