Kannanotto Suomen digikompassin sisältöihin – saavutettavuuden edistäminen hyvinvointialueilla
- Lausunnot ja kannanotot
- Julkaistu:
Kannanoton strategisen tason tavoite:
Julkisen hallinnon digitaalisten palveluiden ja asiakaspolkujen tulee olla saavutettavia kaikille. Digitaalinen osallisuus syntyy kuuntelemalla kansalaisia ja kehittämällä palveluita heidän tarpeidensa pohjalta. Erityisesti digitaalisten sote-palveluiden kehittämisessä käyttäjien näkökulma on keskeinen.
Keskeiset haasteet tällä hetkellä:
- Kansallisella tasolla ei ole selkeää vastuutahoa, joka koordinoisi ja opastaisi saavutettavuuden kehittämistä julkisessa hallinnossa.
- Hyvinvointialueiden säästöt, palveluverkkouudistukset ja digitalisaatio etenevät samanaikaisesti, mikä vaikeuttaa kehittämistä ja mm. saavutettavuuden edistämistä.
- Yleinen ymmärrys saavutettavuudesta ja siihen käytettävät resurssit ovat riittämättömät.
Kehittämisen suuntaviivoja:
- Traficom toimii saavutettavuusvaatimusten toteutumista valvovana viranomaisena. Saavutettavuuden kehittämistä koordinoimaan ja tukemaan tarvitaan kansallinen vastuutaho.
- Saavutettavuudelle tarvitaan kansalliset suuntaviivat, tavoitetaso ja ohjeet, jotta kehittäminen julkisessa hallinnossa olisi yhdenmukaista.
- Julkisen hallinnon henkilöstön saavutettavuusosaamista tulee vahvistaa.
- Varsinais-Suomen hyvinvointialueella on pilotoitu saavutettavuuden edistämisen toimintamallia (Saavutettavuusloikka) valtion Ekosysteemikoulun tukemana. Toimintamallia pyritään laajentamaan muillekin hyvinvointialueille yhteistyössä eri toimijoiden, kuten Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy:n kanssa.
Käytännön toimenpiteitä:
- Kansallisella tasolla määritellään suuntaviivat, tavoitetaso ja ohjeet sekä selkeä vastuutaho, joka koordinoi saavutettavuuden kehittämistä julkisessa hallinnossa.
- Julkisen hallinnon henkilöstön saavutettavuusosaamisen kehittäminen edellyttää suunnitelmallisuutta ja riittäviä resursseja. Esimerkiksi kansallinen saavutettavuuden osaamismerkki voisi tukea laaja-alaista saavutettavuusosaamisen kehittämistä eri julkisen hallinnon organisaatioissa.
- Digitaalisten palveluiden kehittämisessä tulee kuunnella ja osallistaa kansalaisia sekä huomioida heidän erilaiset tarpeensa.
-
Digitaalisten sote-palveluiden laaja-alainen käyttöönotto edellyttää saavutettavuuteen, käytettävyyteen ja digitukeen panostamista.
”Saavutettavuus hyvinvointialueilla” -ekosysteemi marraskuussa 2025:
Sari Isotalo, erityisasiantuntija / Varsinais-Suomen hyvinvointialue
Kaisa Luostarinen, koulutussuunnittelija / Varsinais-Suomen hyvinvointialue
Harri Falck, digitaalisen viestinnän asiantuntija / Varsinais-Suomen hyvinvointialue
Eeva Etholen, hankintapäällikkö / Varsinais-Suomen hyvinvointialue
Johanna-Maria Toivonen, asiantuntija / Varsinais-Suomen hyvinvointialue
Riku Laurila, asiakkuuspäällikkö / Varsinais-Suomen hyvinvointialue
Marjo Orava / Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy
Terhi Manninen / Näkövammaisten liitto
Satu Timperi / Kehitysvammatuki 57 ry
Heikki Oksanen / Kehitysvammatuki 57 ry
Sari Kujala / Aalto-yliopisto
Saija Simola / Aalto-yliopisto
Riikka Marttinen / Erilaisten oppijoiden liitto
Ota yhteyttä