Kannanotto Suomen digikompassin sisältöihin – saavutettavuuden edistäminen hyvinvointialueilla

ihmishahmo tietokoneen ääressä. Etualalla erilaisia ikoneita.

Kannanoton strategisen tason tavoite:

Julkisen hallinnon digitaalisten palveluiden ja asiakaspolkujen tulee olla saavutettavia kaikille. Digitaalinen osallisuus syntyy kuuntelemalla kansalaisia ja kehittämällä palveluita heidän tarpeidensa pohjalta. Erityisesti digitaalisten sote-palveluiden kehittämisessä käyttäjien näkökulma on keskeinen.

Keskeiset haasteet tällä hetkellä:

  • Kansallisella tasolla ei ole selkeää vastuutahoa, joka koordinoisi ja opastaisi saavutettavuuden kehittämistä julkisessa hallinnossa.
  • Hyvinvointialueiden säästöt, palveluverkkouudistukset ja digitalisaatio etenevät samanaikaisesti, mikä vaikeuttaa kehittämistä ja mm. saavutettavuuden edistämistä.
  • Yleinen ymmärrys saavutettavuudesta ja siihen käytettävät resurssit ovat riittämättömät.

Kehittämisen suuntaviivoja:

  • Traficom toimii saavutettavuusvaatimusten toteutumista valvovana viranomaisena. Saavutettavuuden kehittämistä koordinoimaan ja tukemaan tarvitaan kansallinen vastuutaho.
  • Saavutettavuudelle tarvitaan kansalliset suuntaviivat, tavoitetaso ja ohjeet, jotta kehittäminen julkisessa hallinnossa olisi yhdenmukaista.
  • Julkisen hallinnon henkilöstön saavutettavuusosaamista tulee vahvistaa.
  • Varsinais-Suomen hyvinvointialueella on pilotoitu saavutettavuuden edistämisen toimintamallia (Saavutettavuusloikka) valtion Ekosysteemikoulun tukemana. Toimintamallia pyritään laajentamaan muillekin hyvinvointialueille yhteistyössä eri toimijoiden, kuten Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy:n kanssa.

Käytännön toimenpiteitä:

  • Kansallisella tasolla määritellään suuntaviivat, tavoitetaso ja ohjeet sekä selkeä vastuutaho, joka koordinoi saavutettavuuden kehittämistä julkisessa hallinnossa.
  • Julkisen hallinnon henkilöstön saavutettavuusosaamisen kehittäminen edellyttää suunnitelmallisuutta ja riittäviä resursseja. Esimerkiksi kansallinen saavutettavuuden osaamismerkki voisi tukea laaja-alaista saavutettavuusosaamisen kehittämistä eri julkisen hallinnon organisaatioissa.
  • Digitaalisten palveluiden kehittämisessä tulee kuunnella ja osallistaa kansalaisia sekä huomioida heidän erilaiset tarpeensa.
  • Digitaalisten sote-palveluiden laaja-alainen käyttöönotto edellyttää saavutettavuuteen, käytettävyyteen ja digitukeen panostamista.

”Saavutettavuus hyvinvointialueilla” -ekosysteemi marraskuussa 2025:

Sari Isotalo, erityisasiantuntija / Varsinais-Suomen hyvinvointialue

Kaisa Luostarinen, koulutussuunnittelija / Varsinais-Suomen hyvinvointialue

Harri Falck, digitaalisen viestinnän asiantuntija / Varsinais-Suomen hyvinvointialue

Eeva Etholen, hankintapäällikkö / Varsinais-Suomen hyvinvointialue

Johanna-Maria Toivonen, asiantuntija / Varsinais-Suomen hyvinvointialue

Riku Laurila, asiakkuuspäällikkö / Varsinais-Suomen hyvinvointialue

Marjo Orava / Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy

Terhi Manninen / Näkövammaisten liitto

Satu Timperi / Kehitysvammatuki 57 ry

Heikki Oksanen / Kehitysvammatuki 57 ry

Sari Kujala / Aalto-yliopisto

Saija Simola / Aalto-yliopisto

Riikka Marttinen / Erilaisten oppijoiden liitto

Ota yhteyttä

Satu Timperi.
Satu Timperi

Asiantuntija
Saavutettava vapaaehtoistoiminta

Heikki Oksanen.
Heikki Oksanen

Viestintäassistentti